Tussen het Albertkanaal en de E313 verdienen duizenden Kempenaars de kost. Het zogenaamde Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA) is dé industriële levensader van de Kempen met grote bedrijven als BP, Janssen Parma, ExxonMobil of Nike. Deze bedrijven liggen ideaal langs het kanaal, de snelweg en een spoorweg.
Voor werknemers is het evenwel minder eenvoudig om op het werk te geraken. Openbaar vervoer is er nauwelijks en op de E313 is er gegarandeerd file. Een kanaaltrein op het bestaande goederenspoor is voor Open Vld-kandidaten Marianne Verhaert en Frank Wilrycx dé oplossing.
De zone tussen het Albertkanaal en de E313 is ideaal voor industriële activiteiten. Daarom zette voormalig minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen het ENA (Economische Netwerk Albertkanaal) in de steigers. Een visie om industriële activiteiten te ontwikkelen in de zone langs het Albertkanaal tussen Antwerpen en Genk.
"Het ENA is zeker en vast een succesverhaal," weet Marianne Verhaert die als burgemeester van Grobbendonk van dichtbij betrokken is bij het project, "maar de bereikbaarheid voor werknemers blijft een aandachtspunt.
" De bedrijven langs het Albertkanaal zijn niet goed ontsloten door het openbaar vervoer, waardoor werknemers bijna verplicht worden om met de auto naar het werk te gaan. "Nochtans ligt de oplossing vlak voor de deur," weet Kamerlid Frank Wilrycx, "langs het Albertkanaal tussen Herentals en Laakdal ligt er een spoorlijn die momenteel enkel gebruikt wordt door goederentreinen."
"Als we een kanaaltrein zouden laten rijden over deze sporen, zouden we duizenden werknemers een kwaliteitsvol alternatief kunnen bieden voor de wagen, tot voor de deur van hun bedrijf," besluiten Verhaert en Wilrycx.
De kanaaltrein die de beide liberalen voorstellen maakt gebruik van het bestaande spoor tussen Herentals en Laakdal, langsheen het Albertkanaal. Deze spoorweg kruist geen grote wegen en komt letterlijk tot aan de industriegebieden langsheen het kanaal.
Een korte verlenging van het bestaande spoor met een kilometer zorgt ervoor dat er kan aangesloten worden op de bestaande spoorlijn Diest-Tessenderlo. Met enkele kleine investeringen worden meerdere industrieterreinen bereikbaar voor de hele regio.
"Met de invoering van Basisbereikbaarheid krijgen de lokale besturen meer inspraak over de organisatie van het openbaar vervoer en zal er meer aandacht worden besteed aan de bereikbaarheid van industrieterreinen," weten burgemeesters Wilrycx en Verhaert, "wij zullen alvast het voorstel van de kanaaltrein op tafel liggen bij de besprekingen in de vervoerregio."